stronie? A robicie to legalnie? Ha… Facebook to duża firma z
bardzo rozpoznawalnym logotypem. I co najważniejsze –
zastrzeżonym. Dlatego jeżeli ktokolwiek chce używać ich logotypu,
to oczywiście może (bo im na tym zależy i dzięki temu stają się
coraz bardziej rozpoznawalni), ale przestrzegając pewnych zasad
przez Facebook ustanowionych.
ze znaczków: „lubię to”, „znajdź nas na facebooku”, „ikona
podniesionego kciuka”, najlepiej zaglądnijcie na specjalnie
przygotowaną przez Facebook stronę z informacjami o tym jak
korzystać z ich zasobów: https://www.facebookbrand.com/pl-pl/
(jak ktoś potrzebuje inną wersję językową, to w prawym górnym
rogu strony jest wybór języka).
wszystkie znaczki, które Facebook udostępnia z dokładnymi
wytycznymi jak wolno ich używać. Każdy znaczek ma swoje własne
wytyczne w zależności od miejsca zastosowania (internet, materiały
drukowane, opakowania, materiały audiowizualne) oraz obowiązują go
ogólne zasady dotyczące wszelkich interakcji z logotypem marki
Facebook.
miarę przejrzyste, ujęte w (ładnie nazwane) „dos-donts” (co
wolno, a czego nie wolno). I tak przykładowo ze strony
https://www.facebookbrand.com/pl-pl/dos-donts
dowiadujemy się, że:
– „Nie wolno używać marki Facebook w
sposób, który sugeruje partnerstwo, sponsoring lub poparcie ze
strony marki Facebook.
Nie wolno łączyć całości
ani części marki Facebook ze swoją nazwą lub znakami i wyrazami o
podobnym znaczeniu.
Nie wolno używać znaków towarowych, nazw, w tym nazw domen, logo
ani innych materiałów, które imitują markę Facebook lub mogą
stwarzać pozory przynależności do marki Facebook.
Nie wolno modyfikować w żaden sposób zasobów marki Facebook, w
tym zmieniać ich wyglądu lub koloru.”
logo z ikoną podniesionego kciuka:
podniesionego kciuka nie wolno modyfikować w żaden sposób, w tym
zmieniać jego wyglądu ani koloru. Jeśli ze względu na
ograniczenia techniczne nie można użyć właściwego koloru, należy
użyć czerni i bieli.”
podniesionego kciuka można używać wyłącznie w połączeniu z
<’f’ logo> oraz wyraźnym wezwaniem do działania
(np. „Polub nas na Facebooku”)”
informacje o tym jak użyć logotyp Facebooka w artykułach. Na
przykład:
Facebook nie wolno używać w liczbie mnogiej ani w funkcji
czasownika. Nie można też go skracać.” Kto by pomyślał,
prawda?
zastanawiałem, a tu mam odpowiedź: „Zalecenia:
zawsze zapisywać wielką literą (z wyjątkiem sytuacji, gdy nazwa
serwisu stanowi część adresu internetowego).” Czyli facebook.com
zaleca, by pisać go Facebook, a nie facebook, ale chyba nie zakazuje
przez to pisania o nim małą literą, to dobrze. Uff…
informacji tam znajdziecie, np. najczęściej zadawane pytania
odnośnie stosowania logotypu Facebook:
https://www.facebookbrand.com/pl-pl/top-questions
grozi jak zrobicie coś niezgodnie z ich zaleceniami, to jak
poszperacie w internecie, to znajdziecie informacje o tym jak to
różne firmy musiały zmienić nawet nazwy swoich stron, bo były
zbyt podobne do słowa „facebook”, np.
(http://www.nydailynews.com/news/national/facelook-salon-hairy-situation-facebook-article-1.1399758),
(http://www.law360.com/articles/375282/teachbook-changes-name-to-end-facebook-trademark-suit).
Facebook udostępnia. Życzę Wam wielu polubień na fa… Fa…
ech… Powodzenia.