Używacie logotypu Facebooka na swojej
stronie? A robicie to legalnie? Ha… Facebook to duża firma z
bardzo rozpoznawalnym logotypem. I co najważniejsze –
zastrzeżonym. Dlatego jeżeli ktokolwiek chce używać ich logotypu,
to oczywiście może (bo im na tym zależy i dzięki temu stają się
coraz bardziej rozpoznawalni), ale przestrzegając pewnych zasad
przez Facebook ustanowionych.

Jeżeli chcecie wiedzieć jak korzystać
ze znaczków: „lubię to”, „znajdź nas na facebooku”, „ikona
podniesionego kciuka”, najlepiej zaglądnijcie na specjalnie
przygotowaną przez Facebook stronę z informacjami o tym jak
korzystać z ich zasobów: https://www.facebookbrand.com/pl-pl/
(jak ktoś potrzebuje inną wersję językową, to w prawym górnym
rogu strony jest wybór języka).
Znajdziecie tam do ściągnięcia
wszystkie znaczki, które Facebook udostępnia z dokładnymi
wytycznymi jak wolno ich używać. Każdy znaczek ma swoje własne
wytyczne w zależności od miejsca zastosowania (internet, materiały
drukowane, opakowania, materiały audiowizualne) oraz obowiązują go
ogólne zasady dotyczące wszelkich interakcji z logotypem marki
Facebook.
Na całe szczęście, zasady te są w
miarę przejrzyste, ujęte w (ładnie nazwane) „dos-donts” (co
wolno, a czego nie wolno). I tak przykładowo ze strony
https://www.facebookbrand.com/pl-pl/dos-donts
dowiadujemy się, że:

– „Nie wolno używać marki Facebook w
sposób, który sugeruje partnerstwo, sponsoring lub poparcie ze
strony marki Facebook.


Nie wolno łączyć całości
ani części marki Facebook ze swoją nazwą lub znakami i wyrazami o
podobnym znaczeniu.

Nie wolno używać znaków towarowych, nazw, w tym nazw domen, logo
ani innych materiałów, które imitują markę Facebook lub mogą
stwarzać pozory przynależności do marki Facebook.

Nie wolno modyfikować w żaden sposób zasobów marki Facebook, w
tym zmieniać ich wyglądu lub koloru.”

A bardziej szczegółowo, np. odnośnie
logo z ikoną podniesionego kciuka:
(1) „Zakazy: Logo z ikoną
podniesionego kciuka nie wolno modyfikować w żaden sposób, w tym
zmieniać jego wyglądu ani koloru. Jeśli ze względu na
ograniczenia techniczne nie można użyć właściwego koloru, należy
użyć czerni i bieli.”
(2) „Zalecenia: Logo z ikoną
podniesionego kciuka można używać wyłącznie w połączeniu z
<’f’ logo> oraz wyraźnym wezwaniem do działania
(np. „Polub nas na Facebooku”)”
Na ich stronie znajdziecie także
informacje o tym jak użyć logotyp Facebooka w artykułach. Na
przykład:
(1) „Zakazy: Znaku towarowego
Facebook nie wolno używać w liczbie mnogiej ani w funkcji
czasownika. Nie można też go skracać.” Kto by pomyślał,
prawda?
(2) Albo, kiedyś się nad tym
zastanawiałem, a tu mam odpowiedź: „Zalecenia:
Nazwę serwisu „Facebook” należy
zawsze zapisywać wielką literą (z wyjątkiem sytuacji, gdy nazwa
serwisu stanowi część adresu internetowego).” Czyli facebook.com
zaleca, by pisać go Facebook, a nie facebook, ale chyba nie zakazuje
przez to pisania o nim małą literą, to dobrze. Uff…
I jeszcze trochę dodatkowych
informacji tam znajdziecie, np. najczęściej zadawane pytania
odnośnie stosowania logotypu Facebook:
https://www.facebookbrand.com/pl-pl/top-questions
A jeśli zastanawiacie się co Wam
grozi jak zrobicie coś niezgodnie z ich zaleceniami, to jak
poszperacie w internecie, to znajdziecie informacje o tym jak to
różne firmy musiały zmienić nawet nazwy swoich stron, bo były
zbyt podobne do słowa „facebook”, np.
Najlepiej więc używać tego co
Facebook udostępnia. Życzę Wam wielu polubień na fa… Fa…
ech… Powodzenia.