Ostatnio terminy takie jak modelka, fotomodelka czy hostessa odnoszą niezwykły sukces w przeróżnych środowiskach. Nie można ukryć, że wzniecają one fantazję zwyczajnych ludzi – mężczyzn, z dość oczywistych powodów, jak również kobiet w różnym wieku, nieustanie chcących odnosić wrażenie, że ich uroda jest ciągle doceniana. Fora internetowe i dyskusyjne wskazują, że ta część marketingu rozbudza ogromnie wyobraźnię przedsiębiorców. Co jest zatem kluczem w tej branży oraz na co trzeba zwrócić uwagę i czego uniknąć otwierając agencje modelek?
Modeling jak każda inna branżą jest niezwykle szeroka. Stąd, nie można określić górnego limitu koniecznych nakładów inwestycyjnych, a dolna granica jest trudna do ustalenia. Agencja hostess czy modelek powinna posiadać własne bądź wzięte na wynajem studio fotograficzne oraz profesjonalnego fotografa, jest to konieczne minimum dla każdego tego typu biznesu. Agencja musi być w stanie, zapewnić swoim pracownikom wszelkie usługi na poziomie dobrego zakładu fotograficznego. Chodzi wiec nie tylko o fotografie studyjne, ale również sesje plenerowe. Niezbędne jest również wyposażenie w dodatkowe urządzenia takie jak specjalne lampy, dmuchawy, rekwizyty, czy odpowiednia garderoba w zależności do potrzeb danej sesji. Naturalnie całość również może zostać wynajęta. Potrzebne będzie także zwykłe biuro z estetyczną stroną internetową. To w zasadzie całość wymagań technicznych (jest to oczywiście wersja jedynie minimalistyczna).
Agencja modelek to jednak nie sam sprzęt, a przede wszystkim kapitał ludzki oraz właściwe kontakty. Osoby uczestniczące w tym biznesie można dla ułatwienia przyporządkować do trzech grup. Pierwszą z nich są modelki i osoby z nimi związane, a także hostessy. Dla tych ostatnich, dość często znajdzie się praca hostessa zatem, musi być częścią większej siatki kontaktów złożonej z co najmniej kilkunastu takich osób. Dobrzy pracownicy to fundament każdej agencji. Poza samymi modelkami trafiają się również ich agenci oraz osoby które ciężko zdefiniować w sensie fachowym, inaczej niż jako, ludzi posiadających kontakty w branży. Pozyskiwanie modelek odbywa się różnymi drogami, niektóre naturalnie zgłaszają się same, im większa reputacja i znaczenie agencji, tym więcej dziewczyn będzie przychodzić, niektóre jednak trzeba odnajdować samemu. Stosuje się wielorakie sposoby – zarówno konkursy jak i metody przypominające do złudzenia próby „podrywania” czyli prywatnego zapoznania.
Drugą grupą jest załoga pomocnicza. Nazwa może być zdradliwa gdyż dotyczy w rzeczywistości profesjonalistów, to znaczy fotografa, stylisty, wizażysty, kosmetyczki, itp. Pomogą oni stworzyć odpowiednie portfolio dla każdej modelki. Nie trzeba tych osób na stałe zatrudniać a jedynie wynajmować w stosunku do zaistniałych potrzeb. Wyszukiwania odpowiednich osób w ciemno, są tu jednak niewskazane. Nie można sobie pozwolić na ryzyko co najmniej jednej nieudanej sesji lub oburzonej modelki, źle zrealizowanym farbowaniem włosów, gdyż wszystko to wpływa na nasz prestiż.
Ostatnią grupą są klienci. Pośród nich odnaleźć można naprawdę wiele podmiotów. Osób fizycznych jak i prawnych. Do tych pierwszych można zaliczyć między innymi artystów, producentów filmowych, agentów z innych agencji czy nawet indywidualnych zleceniodawców prywatnych. Co do przedsiębiorstw natomiast katalog możliwości jest równie bogaty: agencje reklamowe, producenci i dystrybutorzy odzieży, domy mody, czasopisma i wiele innych (wymieniono tu jedynie kilka najważniejszych grup).
Głównym zadaniem agencji modelek czy hostess jest takie budowanie połączeń dla tych trzech grup które w rezultacie przyniesie wartość dodaną każdym ze stron transakcji. Nie jest to z początku łatwe jednak po osiągnięciu odpowiedniego doświadczenia może przynieść realne dochody.